KIRJAKYLÄPÄIVÄT 2019

Avajaisissa musiikkia esittivät vas. Ossi Hilden säestäjänään Jaak Luts ja päivät avasi kirjailija Heidi Köngäs.

Sateen sattuessa usein ulkoilmatapahtuma peruutetaan tai siirretään sisätiloihin. Kirjakyläpäivät vietettiin torilla alusta loppuun. Puolet päivistä olivat sateettomia, joskus jopa aurinko pilkisti. Kuten Teemun ja Zaidan haastattelun aikana. Kiitos kaikille upeille esiintyjille, kauppiaille ja tapahtuman järjestämisessä mukana olleille. Kauppiaat lupasivat tulla ensi kesänäkin. Perusteluna, että Sysmä on niin mukava paikka, ihmiset ihania, kirjoista keskustelevia ja iloisia!

Kirjakyläpäivät avasi kirjailija Heidi Köngäs. Hänen sanomansa oli huoli älylaitteiden ja somen leviämisestä lupiinin tavoin. – Se tuhoaa muut kukat ympäriltään. Kirjailijan mielestä romaani on paras käyttöliittymä! Kirjan lukeminen pidentää tutkimusten mukaan ikää ja vilkastuttaa aivotoimintaa. Köngäs kiitti ja onnitteli Sysmän Kirjakyläyhdistystä arvokkaasta työstä kirjojen parissa.

Kirjakyläpalkinnon sai Telle Talvitieva, jonka ansioista Kirjakylä Oy:n Pauli Leimio listasi monia eri taiteen lajeja; kirjoittaminen, teatteri, kotiseututyö Sysmä-seurassa ja ItTe-yhdistyksessä sekä Sysmän murteen vaalimisessa julkaisemalla kirjan ”Sysmäläesijä haekuja”. Oppiarvoltaan hän on filosofian kandidaatti ja kielenkääntäjä.

21. Kirjakyläpalkinnon sai Telle Talvitieva. Seurassaan vas. Kirjakyläyhdityksen Pirjo Aartolahti ja Kirjakylä Oy:n Pauli Leimio.

Kirjailijahaastateltavina olivat Elina Pulli, Pia Pesonen, Kimmo Oksanen ja Ufo Mustonen. Muutakin kulttuuria tarjottiin kun torilla olivat Kyösti Piipon haastateltavina ohjaajat Zaida Bergroth ja Teemu Nikki. Kumpikin kertoi kiinnostuksen elokuvaan ja ohjaamiseen alkaneen jo nuorena. Kummatkin ovat tehneet Sysmässä tai Sysmään liittyyviä lyhytelokuvia; Bergroth ”Heavy Metal” ja Nikin ”Fantasia”. Uudet ohjaukset ovat pitkiä elokuvia; Bergroth ”Marian paratiisi” ja Tove Janssonista kertova ”Tove”, Nikin seuraava elokuva on musta komedia ”Nimby”.

Kyösti Piipon haastateltavina vas. Pia Pesonen ja Elina Pulli

Alla ohjaajat Teemu Nikki ja Zaida Bergroth

Tori-isäntänä toimi Petri Keinonen. Torilla oli ensimmäistä kertaa yhteislaulutunti, jonka vetivät Aku ja Petri Keinonen. Sunnuntaiaamuna oli paljon väkeä kerännyt Tainionvirran seurakunnan järjestämä Kansanlaulumessu.

Kirjakylä, kirjoittanut Elina Pulli 5.7.2019

Sysmä on mulle kesä ja kaskut                                                                                          niitä oli täynnä mummoni taskut.                                                                                   Sysmä on mulle mökki ja talo                                                                                        Kirjakylä sen ihanin valo.

Hyvien ihmisten torilla,                                                                                                          voi kirjoja kerätä korilla.                                                                                                     Lukea päivänsä ja yönsä,                                                                                                   ovat kirjailijat tenheet työnsä

Sysmäläinen, omapäinen                                                                                                   Kirjakylä, kesäsäiden.                                                                                                         Sen muistan, kun laukkuni pakkaan.                                                                             Sysmäni – Kirjakyläni rakkaan.

KIRJAKYLÄPÄIVÄT 5.-7.7   Sysmän Hyvien ihmisten torilla.                                                  Myyntiaika perjantaina ja lauantaina 9-17, sunnuntaina 10-14.

Avajaiset pe klo 12. Avaaja kirjailija Heidi Köngäs (kuva Otava), jaetaan 21. Kirjakyläpalkinto, musiikkiesityksiä, kirjailijahaastatteluja.

Yhteislaulutunti perjantaina klo 15.

Ohjelma lauantaina klo 12. Torilla mm. Ohjaajat Zaida Bergroth (kuva Silvi Kaarakainen) ja Teemu Nikki(kuva Kerttu Jaatinen), kirjailijahaastatteluja.

Sunnuntaina musiikillinen kesäkirkko klo 10.

Kauppiaat torilla: Anja Wähling, Aviador Kustannus, Brahen Antikvariaatti, Henna Nikkanen, Icemill, Kari Leskinen, Kari Rissanen, Kyyhkyrinteen Kirja, Lehtitoimisto Kukkonen, Makedonia, Orvo Oksanen, Sysmän Kirjakylä Oy, Sysmän kirjasto, Wanhat Unelmat, Vuoksenranta-seura, Tuula Laitinen, Jyrki Joensuu, Savukeidas, Matti Haapasaari