Sysmän Kirjakyläyhdistys ry.:n hallitus

Pirjo Aartolahti, pj   puh. 040 559 2236 (pirjo.aartolahti(at)aartolahti.com)

Sanni Honkanen, vpj

Tuija Valkeavuori-Mononen, sihteeri

Riitta Kuisma, Tuula Rantanen, Riikka Junttila, Dorotea Kyytsönen

Asiantuntijajäseninä Tarja Kaarina Tapiola, Elina Pulli ja Rinna Paatso
www.facebook.com/Sysmankirjakylayhdistys
Tietosuojaseloste löytyy  linkin takaa: REKISTERISELOSTE

YHDISTYKSEN AIEMMAN TOIMINNAN  ESITTELY

Kerttu Tapiola järjesti 12 vuotta (1987 – 1998) Kertun Kirjapäiviä oman antikvariaattiliikkeensä edustalla, Sysmän Kirjakyläpäivien esimuotoa. 1999 alkaen Kirjakyläyhdistys on järjestänyt kesäiset kolmipäiväiset Kirjakyläpäivät Sysmän torilla.

Päivillä jaetaan Kirjakyläpalkinto Päijät-Hämettä lähellä oleville kirjailijoille (1 000 €). Palkinnon saajia ovat olleet mm. Sirkka Lassila, Raimo J. Kinnunen, Tiina Pystynen, Katri Lipson, Pirkko Koskimies, Petri Tamminen, Timo Sandberg ja Kimmo Oksanen. Palkinto on jaettu 20 kertaa.

Kirjakyläpäivien teemoja ovat olleet 2013 Metsien kirjat, 2014 Lapset ja lasten kirjat ja 2015 juhlimme ja esittelimme Kirjakyläpäivien 30 vuotista historiaa, 2016 Sysmäkirjat, 2017 Suomi 100, 2018 Dekkarit ja 2019 Nykykirjailijat.

2011 alkaen on järjestetty kirjallisuustapahtuma Kirjojen Yö. Taiteellisena johtajanamme toimi vuosina 2011-2016 Yleisradion toimittaja Tarleena Sammalkorpi. Se koostuu kahdesta osasta, teatteriesitysten illasta ja kirjailijahaastattelujen päivästä. Nykyinen taiteellinen johtajamme on toimittaja J.P. Pulkkinen.

Vuonna 2019 julkaisimme 120 sivuisen kirjan Sysmän Kirjakylä, joka kertoo tapahtumien historiasta yli kolmen vuosikymmenen ajalta. Kirja on lahjoitettu Sysmän kunnanvaltuutetuille ja Sysmän yhtenäiskoulun lukion oppilaille.

Sysmä julistautui Suomen Kirjakyläksi vuonna 1997 ja liittyi kansainväliseenkirjakyläverkostoon (IOB). Kansainväliset Kirjakyläpäivät olivat Sysmässä v. 2003

Sysmän Kirjakyläyhdistys ry. toimii vapaaehtoisvoimin voittoa tavoittelemattomana yleishyödyllisenä yhdistyksenä.

Yhdistyksen tarkoituksena on sääntöjensä mukaan edistää kansalaisten omaehtoista kirjallisuusharrastusta sekä uudistaa ja kehittää kansalaisten kulttuurikäsitystä.

Yhdistys tekee paljon yhteistyötä Sysmän kunnan, kirjaston, kirjailijaresidenssi Villa Sarkian kirjailijoiden kanssa järjestämällä ympäri vuoden kirjallisuustapahtumia ja kirjailijavierailijoita paikkakunnalle.